Altijd in beweging, een verhaal bij mijn tentoonstelling "Mysterious Garden" in het gemeentehuis van Lelystad (2016).

In gedachten loop ik een langs een voorbije wereld.
Het pad slingert langs grote oerwoudreuzen met mos begroeid, en dan weer langs houten hutjes. Minas, Sumatra.
Verderop wijkt het pad van het oerwoud af richting een heuvel die helemaal bestaat uit roze, grijze en gele klei.
Daar is mijn wereld.
Ik ben er vaak ’s morgens even over zessen. Vroeger kan niet, want pas om zes uur wordt het licht, dus even na zessen is het wandeltijd.
Ik ben niet bang voor de gillende apen hoog in de bomen, maar slangen, schorpioenen en spinnen, daar let ik op.

Ik ga naar mijn zelf uitgegraven huis in de kleiheuvel. Prachtige pasteltinten, mijn eigen wereld, het oerwoud, de potjes met gespaarde veelkleurige zaden, als tuin om me heen, de stilte.

Het zijn de elementen die in mijn beeldend werk altijd een rol hebben gespeeld, ze zijn de basis geworden.
Als kind heb ik veel buiten Europa gereisd en ben door al die verschillende culturen beïnvloed.
Op Bali gedanst in een traditioneel kostuum, gelopen op stranden met nog levende schelpjes, kinderen van je eigen leeftijd levend in grote armoede van nabij meemaken; het leert je al vroeg relativeren.

Het heeft voor mijn beeldend werk betekend dat ik het liefst vogelvlucht perspectief kies, er boven hang…Wat afstand graag, niet de persoonlijk herleidbare emotie en beleving.
Ik heb geleerd dat er zoveel verschillende invalshoeken zijn..

Beelden die ik fotografeer moeten eerst bezinken voor ze gebruikt worden, ze moeten a.h.w. ontdaan worden van hun lading van het moment. Dan kan ik ze inpassen in mijn eigen werk.
Door culturele, kunstzinnige en digitale studies, ervaring en belangstelling, is er een persoonlijke zoektocht ontstaan naar een manier van vormgeven, die mij past.

En dan, als het stil is, ga ik mijn werk maken.
Is er ruimte voor het inpassen van beeld, digitaal getekende elementen, maar ook gebruik makend van flarden muziek en stukken tekst. Het zijn allen dragers van stukjes werk.
Het denken uitgeschakeld; de flow, het spelen en de verrassing.

De thema’s komen voort uit mijn behoefte aan structuur.
Kwetsbaarheid en koesteren, geborgd in een kader. Het houdt elkaar in evenwicht.
Het maakt vrij.

Loslaten, er boven hangen, afstand.
Er zijn altijd andere gezichtspunten.

Zo is het altijd geweest en zo zal het blijven.
Zo ben ik.

Stuur e-mail



* Invoer verplicht
Website by Tomston